meetings.nl, vind de perfecte locatie voor jouw zakelijke meeting

klanten reviews

Openstaande facturen: hoe voorkom je ze?

Bedrijven sturen regelmatig facturen, maar hoe vaak gebeurt het wel niet dat deze facturen veel te laat of soms helemaal niet worden betaald? De gevolgen van openstaande facturen kunnen grote gevolgen met zich meebrengen voor ondernemers. Wat dacht je van het niet kunnen betalen van andere facturen van grote leveranciers of het uitblijven van investeringen in de onderneming. Dit soort dingen kun je beter voorkomen dan genezen, dus daarom hebben wij een aantal tips om openstaande facturen te voorkomen:

Zorg voor een duidelijke factuur
Een goede factuur is helder, duidelijk, en overzichtelijk. Zorg dat er geen onduidelijke zaken op de factuur staan die vragen bij de klant kunnen oproepen. Daarnaast is het belangrijk dat jouw contact- en betalingsgegevens duidelijk en correct zijn weergegeven. Een duidelijke factuur laat de verplichtingen van zowel de koper als verkoper zien. De kans is groot dat wanneer de factuur helder is, de betaling ook soepeler zal verlopen.

Stuur de factuur op tijd
Stuur je zelf de factuur pas aan het eind van de maand naar al jouw klanten op of wacht je er zelf ook erg lang mee? Dan is de kans groot dat jouw klant dit op dezelfde manier in behandeling neemt. Wacht dus niet tot het einde van de maand met factureren, maar stuur de factuur op het moment dat het werk is gedaan.

Maak een betaalplan
Maak het voor jezelf overzichtelijk zodat je goed bij kan houden wanneer welke betaling zou moeten binnen komen. Maak daarom een planning in je boekhoudpakket en je agenda van wanneer je betalingen verwacht. Op deze manier kan je sneller actie ondernemen als een betaling te laat is. Daarnaast komt het op klanten ook niet professioneel over wanneer je weken na de verlooptermijn nog contact opneemt over een verlopen betaling. Er bestaan verschillende programma’s en apps om deze betalingen in kaart te brengen en te plannen.

Maak het de betaler makkelijk
‘Leuker kunnen we het niet maken, maar wel makkelijker’. Het is niet voor niks een van de bekendste slogans van de Belastingdienst, maar dit motto geldt natuurlijk ook voor jouw bedrijf. Betalen is nooit leuk, dus zorg er daarom voor dat je het jouw klant makkelijk maakt. Stuur bijvoorbeeld een iDEAL link mee op de factuur zodat de klant de factuur direct kan voldoen in een paar klikken. Ideaal toch?

Vooraf betalen
Voorkomen is beter dan genezen. Regel daarom dat de betaling van tevoren al wordt gedaan. In veel branches is achteraf betalen de gewoonte, maar dat betekent niet dat jij geen andere afspraken over de betaling mag of kan maken. 

Bron: secretaressenet.nl

In 3 stappen de perfecte locatie, boek nu

  • 1 Stel jouw bijeenkomst samen
  • 2 Ontvang kosteloos en vrijblijvend offertes
  • 3 Kies en boek