meetings.nl, vind de perfecte locatie voor jouw zakelijke meeting

klanten reviews

10 onprofessionele gewoontes om op te letten

Onderschat je reputatie niet op de arbeidsmarkt. Zelfs als je eenmaal een baan hebt, kunnen je dagelijkse gewoontes ervoor zorgen dat je onprofessioneel over komt. Vaak heb je ze zelf niet eens door en maak je je er misschien wel dagelijks schuldig aan. Daarom: 10 gewoontes om op te letten! 

1. Grof taalgebruik

Af en toe eens vloeken kan geen kwaad. Er ontglippen ons allemaal wel eens grove uitdrukkingen. We zijn er haast doof voor geworden. Het wordt pas een probleem als je het constant doet. Het komt ongecontroleerd over, alsof je je zaakjes niet onder controle hebt.

2. Te laat komen

Het kan wel eens gebeuren dat je in de file staat, een trein mist, of ergens anders vertraging oploopt. Je laat het weten aan de mensen waar je mee afgesproken hebt en over het algemeen kan je bij vertraging wel op begrip rekenen. Weten mensen op voorhand al dat je te laat gaat komen, nog voor je afspraak eigenlijk gemaakt is? Dan zit je met een reputatieprobleem en moet je die slechte gewoonte dringend aanpakken. Op tijd komen is namelijk een blijk van respect. Zorg ervoor dat je overal op tijd bent en dan zullen je collega’s die ene keer dat je in de file staat het je vast wel vergeven.

3. Staren

Zowel staren in het niets, terwijl iemand aan het praten is, als staren naar iemands uiterlijk, is onbeleefd. Het toont een gebrek aan interesse en laat zien dat je slechte manieren hebt. Het gebeurt wel eens dat je gedachten afdwalen, maar als je met iemand aan het praten bent of aan het luisteren bent naar een gesprekspartner, doe op zijn minst alsof je geïnteresseerd bent. Het is een kleine moeite en het maakt een wereld van verschil. Jij vindt het toch ook niet fijn als mensen niet naar je luisteren?

4. Ongegrond optimisme

Optimisme is goed, maar pas er wel mee op. Als iedereen weet dat er iets erg is gebeurd en jij blijft positief, terwijl er onmogelijk een snelle goede uitkomst uit kan komen, dan komt dat onprofessioneel over. Het lijkt alsof je er niet echt om geeft, dat je de ernst van de situatie niet snapt, of dat je gewoon het probleem ontkent. Optimisme is goed maar blijf wel realistisch.

5. Onberekenbaar

Wispelturigheid en onverantwoordelijkheid, twee dingen waardoor mensen je niet kunnen vertrouwen. Als je iets belooft dan zorg je dat je je beloftes na komt.

6. Ongeorganiseerd

Jouw tweede naam is chaos. Je krijgt je mails niet verwerkt, de dossiers stapelen zich op en je loopt hopeloos achter. Het kan natuurlijk een keer gebeuren maar het laat geen goede indruk achter. Hoe kunnen klanten op je vertrouwen als jij niet eens je eigen bureau netjes kan houden. Zorg dat je je zaakjes op orde hebt, daar profiteert iedereen van.

7. Gebrek aan welbespraaktheid

Je gebruikt stopwoorden, komt nooit in één keer tot de kern van je verhaal en vergeet vaak wat je eigenlijk wilde vertellen. Het is voor niemand fijn om daar naar te luisteren maar het is voor jezelf ook erg lastig. Zorg daarom dat je je boodschappen kort en bondig overbrengt.

8. Geheimen

Je collega’s mogen best wel wat van jouw privéleven weten maar je hoeft ze niet alles te vertellen. Dit geldt ook voor bedrijfsgeheimen. Vertel de juiste mensen de juiste dingen maar houdt geen informatie achter, want anders zal hun vertrouwen er ook op achteruit gaan.

9. Te veel beloven

Houd je aan je beloftes als je ze maakt en als je denkt dat je ze niet kan nakomen, beloof het dan ook niet. Niets is zo vervelend als iemand die veel beloftes maakt en ze nooit nakomt. De meeste mensen bedoelen het goed en willen iedereen gelukkig maken. Wat ze vergeten, is dat ze deze beloftes ook moeten waarmaken om deze mensen gelukkig te houden. Maak dus niet te snel beloftes en houd je aan de beloftes die je wel maakt.

10. Liegen en bedriegen

Liegen en bedriegen is nooit een goed idee. Niemand wordt er beter van en een klein leugentje wordt al snel een groot web van leugens om het kleine leugentje te behouden. Hoe cliché het ook klinkt, eerlijkheid duurt het langst. Uiteindelijk breng je niet enkel jezelf, maar misschien ook je bedrijf en andere mensen in de problemen door niet eerlijk te zijn.

Bron: jobat.be

In 3 stappen de perfecte locatie, boek nu

  • 1 Stel jouw bijeenkomst samen
  • 2 Ontvang kosteloos en vrijblijvend offertes
  • 3 Kies en boek