meetings.nl, vind de perfecte locatie voor jouw zakelijke meeting

klanten reviews

Hoe pak je je werk creatiever aan?

Ben je het zat om je werkzaamheden steeds op dezelfde manier uit te voeren? Of moet je iets leuks bedenken voor een bijeenkomst en heb je geen idee waar je moet beginnen? Met deze tien creatieve tips van Karen Visser krijg je de inspiratie weer terug.

Wat is creativiteit precies? Over het algemeen wordt creativiteit gezien als het vermogen om iets nieuws te scheppen. Dit kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook het maken van een schilderij, of een nieuw recept uitproberen. Kortom, iets wat je nog niet eerder gedaan hebt.

Hoe komt creativiteit dan van pas op je werk? Als managementondersteuner ben je veel bezig met het oplossen van problemen voor anderen. Met een beetje creativiteit kan dit vaak leuker, sneller of makkelijker worden. Heb je bijvoorbeeld de taken om persberichten te schrijven, de social media bij te houden of brieven naar klanten te schrijven, dan is creativiteit een onontbeerlijke vaardigheid.

10 tips om je werk creatiever aan te pakken

1. Noteer je creatieve invallen
Houd een boekje bij de hand voor creatieve invallen. Alle dingen waarvan je denkt ‘Hé, daar zou ik eens iets mee kunnen doen’ noteer je daar. Dat hoeft niet gelikt of digitaal te zijn (Google eens op ‘Bullet Journal’), als er maar ruimte is voor je ideeën.

2. Ga mindmappen
Laat de template voor je notulen eens los en maak een verslag in mindmapvorm. Zo ben je bewust bezig met hoofd- en bijzaken en leg je misschien andere verbanden.

3. Gooi je pauze om
Neem eens pauze op een totaal andere manier. Een andere lunch, een andere tafel, andere gesprekspartners, naar buiten als je altijd binnen blijft of andersom, een andere wandelroute tussen de middag…

4. Overleg met een onbekende
Leg je grootste uitdaging eens voor aan een onlogische gesprekspartner. Misschien heeft Sylvia van de financiële administratie een suggestie voor je archiveerprobleem? Is Jeroen van Sales iemand die je op het spoor kan zetten van een betere ‘to do-app’?

5. Ga lekker naar buiten
Verzamel een aantal taken die je buiten je kantoor kunt doen (zoals notulen uitwerken). Kies een plek die je aanspreekt; in een park bijvoorbeeld, of een horecagelegenheid die is ingericht op flexwerkers. Verandering van omgeving kan je een boost geven.

6. Steek de koppen bij elkaar
Organiseer een secretaresseoverleg in je organisatie en ga daarin met elkaar brainstormen over een grote uitdaging die jullie hebben. Verdiep je in brainstormtechnieken (zoals divergeren-convergeren, vrije associatie of bloemassociatie).

7. Geef je werkplek een opfrisbeurt
Reorganiseer je kamer en je werkplek. Plaats je bureau anders, verschuif je meubilair… Kijk ook of er stoorzenders zijn waar je vanaf kunt komen, zoals snoeppotten, postbakjes of een ‘balieopstelling’ van je bureau.

8. Doodle wat in het wilde weg
Maak een tekening, zonder van tevoren te bedenken waarvan of hoe hij eruit moet zien. Wat komt er uit je handen? Dit kan je verrassende inzichten geven.

9. Begin en eindig de dag met een opgeruimd hoofd
Maak je hoofd leeg aan het einde en/of begin van elke werkdag. Noteer alle dilemma’s, zorgpunten, losse eindjes en to do’s. Daarmee bespaar je denkkracht en energie die je anders gebruikt om dingen te onthouden.

10. Schrijf op waar je dankbaar voor bent
Noteer op een vel alle dingen in je werk waarover je tevreden bent, waar anderen blij van werden of waar je om een andere reden graag aan terugdenkt. Dat geeft je energie en inspiratie!

Bron: Management Support / Karen Visser

In 3 stappen de perfecte locatie, boek nu

  • 1 Stel jouw bijeenkomst samen
  • 2 Ontvang kosteloos en vrijblijvend offertes
  • 3 Kies en boek